Afgelopen april-mei hebben wij een roadtrip door Wales gedaan. Het was niet de eerste keer dat we die kant op gingen. Een aantal jaar geleden hebben we een roadtrip Zuid-Engeland gedaan en dat was ook (spoiler alert) fantastisch.

Laat ik eerst even vertellen waar je precies heen zijn gegaan want we hebben nogal veel gezien.

1. We zijn begonnen met rijden van Amsterdam naar Calais om daar de boot te nemen naar Dover. Daarna zijn we nog doorgereden naar Guildford en daar hadden we een hotel geboekt.
  2. Van Guildford zijn we naar Bath doorgereden en daar hebben we een middag en nacht doorgebracht.
  3. Van Bath zijn we naar de Brecon Beacons gereden, een Natioal Park net in Wales. Hier zijn we 2 nachten gebleven!
  4. Toen zijn we doorgereden naar Tenby, een geweldige kustplek en ook hier zijn we 2 nachten gebleven.
  5. Van Tenby door naar Molygrove, hier zijn we 1 nacht gebleven.
  6. Daarna door naar Mallwyd, hier hebben we 3 overnachtingen gedaan. Dit plekje lag middenin Snowdonia.
  7. Toen zijn we doorgereden naar Llandudno, dit is bijna het meest Noordelijke puntje van Wales.
  8. Vanuit daar zijn we in één etappe doorgereden naar de Cotswolds en toe..
  9. De dag erna weer naar huis. Dit was een hele, hele lange rit, maar dan ben je maar weer thuis.

Dit zijn alleen alle plekken waar we hebben overnacht. We hebben altijd op de route en tijdens ‘rustdagen’ nog veel bezienswaardigheden.

Bezienswaardigheden

En dat zijn er nogal wat! In Wales struikel je bijna over alle kastelen, er wordt zelfs een route gegeven in welke volgorde je ze het beste kan bezoeken. Zo volg je het levensverhaal van een aantal mensen namelijk, wij hebben ons grotendeels aan deze route gehouden al hebben we ze niet allemaal kunnen bezoeken. Om dat te kunnen doen heb je iets langer nodig dan twee weken. Zelf vond ik de kastelen in de omgeving van Snowdonia het mooist met als hoogepunt Conwy castle.

Verder is natuur een hele grote bezienswaardigheid! Het ene landschap is nog mooier dan het andere en het is ook heel divers. Zo zit je in de bergen en vervolgens rij je weer langs de kust. Overal, en ik bedoel echt overal, zitten geiten. Je hebt in Wales meer geiten dan mensen! Lam is ook een populair gerecht.. Sowieso kom je veel dieren tegen als je aan het rondrijden bent, ook paarden lopen overal gezellig rond.

Veel wildlife

Wales staat ook bekend om hun wildlife. oke, je komt veel paarden en schapen tegen, leuk, maar wat dacht je van dolfijnen, walvissen, zeehonden en puffins! Je moet dan wel naar de Pembrokeshire kust en eigenlijk naar het eilandje dat er tegenover ligt. Er zijn speciale tours, maar toen wij er waren was er een tropische storm en ging er niets vanwege de wind. Wel zijn we naar het puntje van Pembrokeshire gelopen (fun fact: ik had die dag mega migraine en door het stevig uitwaaien was dat heel snel weg!) en hebben we daar een zeeleeuw gespot.

Brecon Beacons en Snowdonia

Dit zijn de twee National Parks in Wales. Allebei prachtig, maar op een andere manier. Snowdonia ligt meer in het Noorden, is bergachtig en wat ruwer. Brecon Beacons is meer plat en zit vol met prachtige watervallen.

Stom genoeg was ik vergeten wandelschoenen mee te nemen, dus hebben wij een wandeltocht gedaan van 4.5 uur om al die prachtige watervallen te bezoeken…en ik had mijn hakken aan. Geen aanrader, maar het was te doen, haha. Ik had die wandeling ook echt niet willen missen. Want ondanks dat het best pittig was, je gaan in het begin naar beneden en op het einde moet je natuurlijk weer omhoog, was het super tof.

De kustroute

De National Parks liggen meer in het binnenland, al is Wales heel klein dus je bent overal relatief snel, maar de kustroute moet je zeker niet overslaan. Het leukste dorpje vond ik Tenby. Heerlijk pittoresk, wij hadden een hotel aan de zee, er waren heel veel leuke restaurants en de verse vis was geweldig. Als ik nog maar naar één plekje terug mag, dan zou ik waarschijnlijk voor Tenby kiezen.

Whisky distilleerderijen

Volgens mij is het bekend dat Bart dol is op Whisky, dus we moesten naar de twee distilleerderijen die ze in Wales (en de Cotswolds) hebben. Penderyn zit echt in Wales, in de Brecon Beacons. Je krijgt een tour, of tenminste je koopt daar een kaartje voor, en krijgt daarna de Whisky’s te proeven. Het is een jong whisky merk en dat was ook terug te proeven. Hier mocht je helaas geen foto’s maken tijdens de tour. Op de route naar huis kwamen we langs de Cotswolds distilleerderij. Ook deze is erg jong, maar belooft veel goeds voor de toekomst. De tour was heel leuk gedaan en hier mochten we wel foto´s maken! Verder was deze proeverij ook een stuk meer uitgebreid. Echt een aanrader.

Hoe was dan het eten?

Over het algemeen heel erg goed! Wij hebben ook wel een goed systeem moet ik zeggen. We hebben altijd een lonely planet en de tips die daarin staan vergelijken we met Google reviews. We hebben heerlijk gegeten en op sommige plekken…mwah. Dat je in je hotel zit en echt geen zin meer hebt om op pad te gaan, daar gaat het vaak mis!

Ze zijn in Wales ook niet heel dol op zout, of tenminste, je moet het zelf toevoegen. Als je dat weet is er niets aan de hand, maar ik ben een paar keer aan een flauwe hap begonnen.

Conclusie

Ik ben dol op Engeland en Wales dus ik adviseer iedereen om ernaartoe te gaan. Het is zo fijn dat je ook lekker in je auto kan stappen, de boot op en je bent er al! De mensen zijn bijzonder vriendelijk, de hotels erg goed, ontbijtjes zijn altijd op bestelling dus geen lauwe eieren van een paar uur oud, de pubs zijn gezellig en er is enorm veel te doen.

Nu hebben we het zuiden en Wales gezien, de volgende keer gaan we richting het Noorden en dan hebben we nog Ierland en Schotland. To be continued dus!