Het is een onderwerp waar erg geheimzinnig over gedaan wordt, hoeveel kun je verdienen als foodblogger? Aan de ene kant begrijp ik dat want wie vertelt er nou aan iedereen hoeveel je verdient met je werk? Aan de andere kant heb je voor ‘gewone’ banen een CAO en een marktconform salaris. Een foodblogger moet zelf maar uitvogelen wat ie waard is.

Daarom heb ik besloten dit artikel te schrijven. Ik zal delen hoeveel ik zelf verdien, hoe vaak ik samenwerkingen doe en of het rendabel is. Spoiler alert, ik heb nog een ‘day job’ en dat doe ik niet voor de lol haha.

Geld verdienen als foodblogger.

Laat ik maar meteen beginnen met wat de meeste mensen het interessants vinden, hoeveel verdien ik.

  • Receptontwikkeling incl fotografie, styling (3 foto’s) inclusief doorplaatsen op Instagram, Pinterest en mijn website. Hier reken ik op dit moment 1.500 Euro ex BTW voor.

Dat is behoorlijk wat geld, maar ik ben dan ook wel even bezig met een recept bedenken, boodschappen doen, koken (soms meerdere keren), fotograferen en styling, opruimen, foto’s nabewerken, recept uitschrijven, socials klaarzetten en op Insta reageren.

Waar je misschien niet aan denkt is dat in die prijs ook het gebruik van mijn apparatuur zit (je camera is na 3 jaar ongeveer wel ‘op’, net als een laptop), mijn backdrops die ik heb aangeschaft, props voor styling, alle boodschappen die ik voor mijn blog koop, de 100en uren die ik (heb) besteed aan fotografie en de 100en uren die ik (heb) besteed op Instagram.

Verder kunnen mijn foto’s gebruikt worden op de website van het merk en hun Insta kanaal. Het is commercieel inzetbaar.

Via mijn Insta stories kreeg ik gisteren de reactie dat ik mijn tarief niet hoef te verdedigen, maar veel mensen hebben al snel het gevoel dat ‘influencers’ over de rug van hun volgers aan het cashen zijn. Nu zitten die er vast ook tussen, maar wil niet dat mensen zo over mij denken, haha.

Tot slot, is dit een beetje rendabel? Kan ik ervan leven? Denk dat je al wel weet dat het antwoord nee is. Nu doe ik ook niet enorm veel samenwerkingen, ik wil dat mensen niet wanneer ze mijn account zien: ‘daar heb je d’r weer met iets dat ze aan het verkopen is’. Ik kan ook makkelijk nee zeggen juist omdat ik nog een baan heb. Sta ik niet 100% achter een product, dan doe ik het niet. Zo krijg ik weleens verzoeken om samen te werken voor (afval) shakes en dieetproducten. Dat doe ik pertinent niet.

Ik doe gemiddeld 1 samenwerking per maand en dat is genoeg om apparatuur en backdrops van te kopen en om boodschappen van te doen voor al mijn recepten, mijn website te onderhouden etc. Mijn blog kost me niets, maar echt geld mee verdienen doe ik dus ook niet.

Hoe bereken je nu wat je kunt vragen?

Er is een verschil tussen een fotograaf zijn en een influencer. Een influencer moet echt iets verkopen op Insta en gaat het minder om de foto zelf. Je fee is dan puur gebaseerd op je volgersaantallen.

Ben je een fotograaf, dan maken volgers helemaal niets uit. Een bedrijf koopt je kennis en talent als het ware, niet je bereik.

Het fijnste is natuurlijk als je een combinatie bent van deze twee dingen. Je kunt dan een bedrag berekenen op basis van je volgers en je kunt een bedrag vragen op basis van je skills als fotograaf. Om met een serieuze gage op te proppen te komen moet je écht kritisch zijn over je fotografie skills.

Laten we de skills opdelen in 4 categorieën

Beginnerfoodbloggergevorderdexpert
– Je bent net bezig met fotografie
– Je moet alle instellingen van je camera nog leren
– Je hebt geen ervaring met nabewerking
– Geen ervaring met compositieregels
– Je weet precies hoe je camera werkt, je werkt niet op de automatische stand.
– Je kunt je foto’s nabewerken, maar niets te ingewikkeld
– Je weet de basis compositieregels van ‘rule of thirds’ en symmetrie. Je bent ook een eigen stijl te ontwikkelen.
– Je kunt je foto’s in lightroom nabewerken met alle instellingen die er beschikbaar zijn.
Je kunt omgaan met slecht licht en nog steeds mooie foto’s maken
– Je hebt een sterk gevoel voor alle compositieregels en kunt deze gebruiken zonder dat je er al te veel over na hoeft te denken.
– Je hebt een geheel eigen stijl ontwikkeld en je foto’s zijn herkenbaar.
– Minimaal 50% van je foto’s zijn fantastisch.
– Je kunt je foto’s ook nabewerken in photoshop indien mogelijk.
– Je kunt ongeacht de situatie een fotoshoot ingaan en geweldige foto’s maken.
– Je bent veelzijdig en kunt ook voor klanten foto’s ontwikkelen in hun stijl.
– Je kunt met lampen werken ipv met daglicht.

Om met voorbeelden te komen, want ik heb deze fases ook doorlopen.

2017: Beginner. Dit is letterlijk toen ik nét begon op Insta.

Het zal je niet verbazen dat je hier geen geld voor kunt vragen. Tenzij je duizenden volgers hebt op Insta misschien, maar dat kan ik me met dit soort foto’s niet voorstellen.

2018: Foodblogger.

Op dit punt had ik rond de 3.000 volgers en begon ik me met meer verdiepen in fotografie. Ik had een camera aangeschaft dus maakte geen foto’s meer met mijn mobiel. Op dit punt kreeg ik géén verzoeken tot samenwerkingen. Ik kreeg wel veel mailtjes of ik in ruil voor producten wilde werken (daarover zo meer). Had ik wel een verzoek tot samenwerking gekregen dan had ik met mijn volgersaantallen en fotografie skills hier reëel rond de 100 a 150 euro voor kunnen vragen.

2019: foodblogger

In 2019 ben ik me nog meer gaan verdiepen in fotografie. Ik had een statief, begon met beweging in foto’s creëren en had een cursus gedaan om meer te leren over mijn camera. Ook had ik rond dit punt over de 5.000 volgers en kreeg ik wel verzoeken tot samenwerkingen. Mijn gage was nu rond de 200 a 250 euro. Wat beter dan net, maar ik zou dit nog niet beschouwen als gevorderd.

2020: gevorderd

In 2020 deed ik een foodfotografie cursus, leerde ik steeds meer over compositie en was ik vertrouwd met het oproepen van een gevoel/sfeer in foto’s. Voor mijn gevoel was ik hier net op het punt dat ik foodblogger voorbij was en net gevorderd. Hier had ik ook meer dan 10.000 volgers en was mijn gage rond de 450 euro.

Spaghetti met asperge, parmaham en burrata
2021: gevorderd richting expert

Ik zou mezelf nog geen expert willen noemen, maar ik ben al zeker wel meer gevorderd dan in 2020. Ik heb een sterk gevoel voor compositie, ben goed in nabewerking en mijn foto’s zijn heel herkenbaar. In 2021 ging ik ook voorbij de 20.000 volgers, heb ik rond de 30.000 unieke websitebezoekers per maand en was mijn gage tussen de 1.000 en 1.500 euro.

Waar rekening mee houden met bepalen van je fee

Dit zijn geen vaste bedragen, dit is wat ik zelf heb gedaan en wat je als leidraad zou kunnen gebruiken. Mijn tactiek is altijd: Gaat een bedrijf direct akkoord met je fee, dan is het tijd om te verhogen. Zeggen ze direct nee, dan moet je misschien wat omlaag. Geven ze aan dat je eigenlijk boven het budget zit, maar willen ze toch heel graag samenwerken. Perfect. Sowieso kun je beter wat hoger inzetten en als ze dan nee zeggen nog wat onderhandelen.

Waar je verder rekening mee moet houden, naast je fotografie skills en volgersaantallen

  • wat voor soort recept moet je maken? Is het een hartig gerecht dat je in een half uur gemaakt hebt of een taart waar je meerdere uren mee bezig bent.
  • Moet je ook stories en/of een reel posten? (Zeker reels kosten veel tijd om te maken. Stories zijn bij mij inclusief in het tarief)
  • Hoeveel foto’s willen ze dat je maakt?
  • Hoe snel moet je de content afhebben? (Reken een soort urgency fee indien nodig)
  • Willen ze je foto’s gebruiken voor publicatie in tijdschriften? Denk aan licenties!
  • Willen ze de eigendom van je foto kopen? Doe ik nooit! Je kunt hiervoor een megahoog bedrag vragen zodat je bijna zeker weet dat ze nee zeggen. Zeggen ze ja, dan kun je altijd nog afwegen of je dat het waard vindt.
  • Willen ze exclusiviteit? Reken daar extra voor! (Als ze het niet expliciet zeggen ga ik er ook niet naar vragen en hebben we geen exclusiviteit afgesproken, de jurist in mij komt dan naar boven)
  • Hoe groot is het bedrijf? (Bij Ahold kun je echt wel stukken meer vragen dan bij de lokale ondernemer. Hun budget is gewoon veel groter en het zou zonde zijn hier geen gebruik van te maken.)
  • hoeveel unieke websitebezoekers heb je? (Bij veel website bezoekers kun je je tarief ook verhogen want = meer bereik)

Verder is het heel belangrijk om geregeld je fee te herevalueren. Vergeet niet dat bereik een kostbaariets is en ook commerciële fotografie is duur. Ben je (bijna) net zo goed als een professionele fotograaf? Waarom zou jij dan veel minder moeten verdienen? Puur omdat je ook een ‘influencer’ bent?

Werken in ruil voor producten

Tenzij je er echt iets moois voor terug krijgt en je dat je werk oprecht waard vind zeg ik hier altijd ‘niet doen’. Hoe vaak ik nu nog steeds mails krijg met de vraag of ik even een foto/story/reel wil maken in ruil voor een product, het is beschamend. Een echt voorbeeld van een mail die ik dit jaar heb ontvangen:

Hierin zou je ons meenemen in jouw ochtend-geluksmomentjes door middel van posts/stories en evt. reels verdeeld over de maand (natuurlijk staan we ook open voor andere ideeën m.b.t. deliverables). In ruil daarvoor zullen we jou verzorgen van het product.

Ze vragen hier om meerdere posts/stories en eventueel reels in ruil voor het product (product kost ongeveer 1.50 in de supermarkt). Toen ik reageerde dat ik niet gratis werk kreeg ik de reactie dat wanneer ze blij zijn met mijn werk ik in de toekomst misschien betaalde opdrachten voor hun mocht doen. Echt, trap hier niet in! Zie je het voor je dat je tijdens je proefperiode op kantoor een maandje gratis moet werken zodat ze kunnen kijken of ze je leuk genoeg vinden?

Standaard reacties op barterdeals

Ik heb nu een mailtje klaar staan zodat ik zonder teveel gedoe standaard op dit soort mails kan reageren. Voel je vrij deze tekst (in je eigen woorden) ook te gebruiken.

Bedankt voor je mail.
Samenwerkingen op mijn account zijn altijd op basis van een vooraf afgesproken tarief. Aangezien foodfotografie één van de manieren is waarmee ik de kost verdien kan ik mijn diensten niet gratis weggeven/ruilen voor producten. Naast dit neemt fotografie/styling/nabewerking/reels en doorplaatsing op social veel tijd in beslag en staat al dit werk voor mij niet in verhouding tot het ontvangen van producten.
Mochten jullie interesse hebben in mijn foodfotografie met doorplaatsing op social en hiervoor een budget hebben kan ik altijd mijn mediakit opsturen!

Standaard reacties bij onderhandelen

Wanneer ik mijn mediakit opstuur en een reactie terugkrijg dat het een beginnend bedrijf is en of ik aub voor 1/3 van mijn normale tarief wil werken heb ik ook een standaard reactie. Een sidenote: ik snap dat je als beginnend bedrijf niet veel budget hebt voor dit soort dingen, maar even hard gezegd: dat is niet mijn probleem. Tenzij is een bedrijf heel tof vind en graag wil steunen zou ik nooit akkoord gaan met zo’n drastische verlaging van mijn tarief. Zeker niet omdat er wel meestal veel eisen gesteld worden, zoals hieronder waarin ik ook nog eens stappen-foto’s moest maken.

Dankjewel voor je mailtje! Ik snap dat jullie een startup zijn en daarom minder budget hebben, maar ik ben ook een startup en ben afhankelijk van fotografie opdrachten voor mijn inkomen. Verder gaan er heel veel uren zitten in het ontwikkelen van een recept, zeker met stappenfoto’s, fotografie en nabewerking.
Succes verder en hopelijk vinden jullie snel nog iemand voor een leuke samenwerking!

Mocht je een verzoek krijgen voor een langere samenwerking of je wil gewoon graag met het merk samenwerken, dan kun je natuurlijk altijd een prijsafspraak maken. Het belangrijkste is dat je je goed voelt bij de beloning en de waardering die je krijgt voor je werk.

Mediakit

Als laatste heb ik mijn mediakit hieronder toegevoegd. Je mag dit gebruiken als inspiratie voor je eigen mediakit.

Conclusie

Het is lastig om een vast tarief te noemen omdat het afhankelijk is van zoveel factoren. Belangrijk is in ieder geval om kritisch te kijken naar jezelf, maar jezelf ook zeker niet voor te weinig op de markt te zetten. Je kunt altijd nog omlaag onderhandelen, nooit omhoog.

Ik ben heel benieuwd of je hieronder wilt delen wat jouw ervaringen zijn hierin of laat me weten als je nog opmerkingen of vragen hebt!