Salade met avocado, geitenkaas en gerookte kip

Koolhydraatarm menu week 33

Wij hebben ons dit weekend lekker uitgeleefd in Maastricht. Ik moet zeggen dat ik het ook wel echt even nodig had. Niet koken, wel veel eten, lekker rondslenteren, uitslapen en quality time.

Wel vind ik het belangrijk dat we deze week het gezond eten weer oppakken. Ik vind de maandag altijd het lastigst omdat ik dan nog in een weekend vibe zit en ik helemaal geen zin heb in koolhydraatarm eten.

Zoals jullie misschien wel weten is mijn grote liefde koolhydraten, maar ja…als ik alleen maar eet zoals ik echt wil dan kan ik kleren een maatje groter gaan kopen.

Maandag 12 augustus

Omdat het begin zo zwaar valt begin ik met iets dat ík heel erg lekker vind. Het is een koolhydraatarme variatie op iets dat mijn moeder vroeger vaak maakte, maar dan ook zonder pakjes en zakjes. Een witlof ovenschotel met groentesaus. Mijn moeder gebruikte altijd een pakje groentensaus én een pakje aardappelpuree. Nu vind ik de groentesaus nog tot daar aan toe, maar die aardappelpuree…nee. Dit gerecht is trouwens koolhydraatbeperkt want zoals de meeste sauzen wordt ook deze gemaakt met bloem. 2 eetlepels voor 4 porties om precies te zijn, dus dat vind ik nog wel oke.

witlofschotel met bloemkoolpuree

Dinsdag 13 augustus

Ik ben de laatste tijd weer veel bezig met Grieks eten, heerlijk! Ik ben dol op mijn zelfgemaakte pita’s, maar dat is dus een weekend dingetje. Wat ik doordeweeks dan eet is souvlaki met tzatziki en een lekkere griekse salade van tomaat, komkommer, feta wat oregano en olijfolie. Heerlijk! De souvlaki, je kan kiezen of je varkens of kip wil, moet je alleen wel even laten marineren. Verstandig is het om het vlees voor te bereiden terwijl je maandag aan het koken bent, zo kan het lekker een dag marineren en kan je dinsdag direct aan de slag.

griekse souvlaki

Woensdag 14 augustus

Ik ben wel klaar voor een lekker soepje. Normaal gesproken vind ik soep niet zo vullend, maar hier zit lekker kip doorheen, tauge en er gaat een eitje op. Jawel, soto! Je zet alles op, laat het een uurtje pruttelen, kookt wat eieren en je kan eten. Niet een super snel gerecht, maar je hoeft niet veel te doen. In de tussentijd kan je lekker op de bank bijkomen van de werkdag.

soto ajam

Donderdag 15 augustus

Rond deze tijd in de week ben ik er wel weer een beetje klaar mee. Geen zin meer in werk, geen zin om te koken, wil alleen maar weekend. Daarom maak ik een hele snelle en simpele salade met gerookte kip, avocado en geitenkaas. Dit is letterlijk een kwestie van alles mengen en opeten. Het is ook bijna geen recept te noemen, haha.

Salade met avocado, geitenkaas en gerookte kip

Vrijdag 16 augustus

Vrijdag is visdag! Nee hoor, lang niet altijd maar ik ben wel dol op vis. Ik heb nu een perfecte manier van zalm bakken ‘ontdekt’ waardoor deze altijd een beetje crispy is aan de buitenkant en mooi roze van binnen. Serveer deze zalm met een heerlijke romige spinazie saus en je kan er weer tegenaan!

zalm met een spinazie roomsaus

Toetje

Heb je het zwaar en wil je jezelf verwennen, maar je wél aan het koolhydraatarm dieet houden? Dan heb ik een heerlijk toetje voor je. Zo makkelijk! Je hebt alleen wel een suikervervanger nodig dus hou daar rekening mee, maar ik weet dat veel mensen die koolhydraatarm eten dat vaak wel in huis hebben. Deze chocolade mousse moet voor de lekker een half uurtje opstijven in de koelkast. Je kan het ook in de koelkast langer bewaren, maar laat het dan voordat je het opdient even op temperatuur komen weer. Anders is de mousse weer veel te stevig.

koolhydraatarme chocolade mousse

Koolhydraatarme vervangers

Zelf ben ik er niet zo van, of tenminste…ik vind het wel lekker, maar vind het best prijzig en heel irritant dat je vervangers altijd online moet bestellen, maar ik wilde je wel deze optie geven.

Er zijn een paar vervangers waar ik heel erg enthousiast over ben. De wraps van Mama Lupe, de pita broodjes van Joseph’s bakery en de pasta van Dreamfields.

Heb jij toevallig de wraps in huis? Denk er dan eens over na om deze enchilada’s met pulled chicken te maken. Wauw, dit was één van de weinige keren dat ik vaker heb opgeschept. De kip maak je zelf met mijn fajita kruidenmengsel, de saus maak je ook zelf van o.a. tomatenpuree (let op: de tomatenpuree in dit recept bevat in totaal 30 gram koolhydraten, dit zijn dan wel 4 porties, maar als je heel streng koolhydraatarm eet moet je daar even rekening mee houden) en het geheel wordt bedolven onder kaas en geserveerd met creme fraiche. Fantastisch!

Enchilada met kip
0/5 (0 Reviews)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.