donut foto gemaakt met daglicht

Foodfotografie – gebruiken van studiolampen

In de zomer kan je makkelijk met daglicht foto’s maken maar in de winter wordt dat toch lastiger. Ik werk 4 dagen per week en ben én bezig met een kookboek én de recepten voor mijn website gaan ook gewoon door. Dat betekent dat ik of alles in de weekenden moet doen (en dan straks ook tussen 11 uur en 2 uur) of ik moet gaan wennen aan een daglichtlamp.

Laat ik beginnen met zeggen dat er mensen zijn die voorstander zijn van studiolampen of juist van daglicht. Ik hou van daglicht! Misschien dat het meer te maken heeft met waar ik gewend aan ben, maar het bewerken van foto’s gemaakt in daglicht vind ik een stuk makkelijker.

Ook van jullie kreeg ik veel vragen over het gebruik van een daglichtlamp/studiolamp (ik gebruik die termen door elkaar heen, maar komt op hetzelfde neer). Dus om dit artikel te kunnen schrijven ben ik gaan oefenen. Ook heb ik dezelfde foto overdag gemaakt en daarna in het pikkedonker met mijn lamp.

Door dit te doen kan ik mijn ervaringen met jullie delen. Ik zal niet zeggen dat ik alles weet, maar voor degenen die eraan denken om een daglichtlamp te gebruiken is dit artikel misschien wel handig.

Wat heb je nodig?

Nou, een daglichtlamp! Laten we daar maar eens mee beginnen. Je wil een lamp hebben die daglicht nabootst, een daglichtlamp. Maar niet alleen dat, want met alleen die lamp heb je veel te fel licht. Je kan het beste een softbox kopen, ik heb deze trouwens (no spon). De softbox, dat is de witte stof die je over de kap van je lamp heen vouwt, zorgt voor zacht licht. Zacht licht, net als daglicht, is wat we graag willen nabootsen. Zonder dit zal je extra last krijgen van schaduwen en zo’n rare glans op je eten en dat is niet smakelijk!

Een reflectiescherm. Overdag is waarschijnlijk je hele kamer of studio belicht omdat van alle kanten licht komt, naast je primaire lichtbron (zoals een raam waar je naast fotografeert). Overdag heb je dus niet zoveel last van harde schaduwen, tenzij je vol in de zon staat.

Wanneer het donker is, is de lamp niet alleen je primaire lichtbron maar je enige lichtbron. Wat betekent dat? Schaduwen! Wanneer je van licht van links houdt (ik fotografeer altijd met licht van links), is rechts bijna helemaal donker omdat er van rechts helemaal geen licht komt. Dit dus in tegenstelling tot overdag. Dit probleem kan je oplossen met een reflectiescherm, ik heb deze (wederom no spon). Hiermee kaats je het licht terug en zijn je schaduwen veel minder.

Ik gebruik dit reflectiescherm ook wanneer het overdag heel bewolkt is of juist als diffuser voor het eten (dus om de zon te blokken) wanneer er teveel direct zonlicht is. Ideaal ding!

Een bewerkingsprogramma. Of het nou op je computer of je mobiel is, deze foto’s zal je meer moeten bewerken. Ik zal het verschil laten zien! Ik gebruik lightroom classic op mijn laptop, een abonnement kost 12 euro per maand. De mobiele versie is gratis en kan je bijne precies hetzelfde mee (behalve op instagram formaat croppen en de tooncurve aanpassen).

Het verschil tussen daglicht en daglichtlamp

Links is gemaakt met daglicht. Deze foto’s zijn trouwens nog onbewerkt! Links is veel zachter, minder geel en minder hard licht. Verder is de kleur meer natuurlijk, zo zagen de donuts er ook echt uit. Rechts is dus een stuk geler en oogt minder aantrekkelijk, vind je ook niet?

Setup

Ik zal nog even de setup laten zien. Met daglicht is dit hoe ik al mijn foto’s maak (hier was ik iets anders aan het fotograferen, maar het idee is hetzelfde).

foodfotografie ondergronden en achtergronden

Dit was mijn setup met de lamp. Het was dus pikkedonker met als enige lichtbron de lamp en het reflectiescherm lag al klaar.

Tips & tricks

Oke, ik heb dus gemerkt dat je op een paar dingen moet letten wanneer je foto’s wil maken met een lamp.

  1. Doe alle andere lampen in huis uit. Een andere lamp verstoort de werking van de daglichtlamp waardoor de kleuren raar kunnen uitpakken.
  2. Gebruik een reflectiescherm.
  3. Denk na over van welke kant jouw licht normaal gesproken komt. Ik werk altijd met licht van links, dus daarom heb ik hier de lamp ook links gezet.
  4. Als je in het pikkedonker fotografeer, zet de lamp pal naast je onderwerp voor het maximaal benutten van het licht. Is het nog wel licht buiten, maar te donker voor een mooie foto? Zet de lamp dan iets verder van het onderwerp om overbelichting te voorkomen.
  5. Gebruik een statief. Dat raad ik sowieso aan, maar je wil geen korrelige foto’s omdat je camera de iso waarde omhoog heeft gegooid. Ook is het makkelijker omdat je je handen vrij hebt voor het plaatsen van het eten.
  6. Berwerk je foto’s na. Hier ga ik zo dieper op in.

Voorbeeldfoto’s

Op de foto links heb ik én geen softbox/diffuser gebruikt (dus gewoon puur de lamp op de donuts) én heb ik geen reflectiescherm gebruikt. Wel heb ik al het andere licht in huis uitgedaan. Op de foto rechts heb ik ook geen softbox gebruikt, maar wél een reflectiescherm en nog steeds was al het andere licht in huis uit. Wanneer je het met de daglichtlamp foto van eerder in dit artikel vergelijkt, dan zie je dat hier de lijnen veel harder zijn, het licht is uiteraard veel minder zacht. Ook zie je goed wat ik bedoel met harde schaduwen als je geen reflectie scherm gebruikt.

Nu een voorbeeld van als er wél ander licht in huis aan is. De foto links is gemaakt zonder softbox, zonder reflectiescherm en mét ander licht in huis aan. De foto rechts is mét reflectiescherm. De verschillen zijn met deze donuts niet zo groot, je ziet vooral verschil vanwege het reflectiescherm, maar door je lampen in huis kan je eten geler uitpakken. Dit komt omdat je daglichtlamp wit licht is en lampen in huis eigenlijk altijd warm getint zijn.

Nabewerking

Omdat ik dus én een foto overdag heb genomen én eentje ‘s avonds kon ik goed beide foto’s naast elkaar leggen. Ik had mijn foto van overdag op de gebruikelijke manier bewerkt en heb daarna geprobeerd om de foto gemaakt met lamp daar zoveel mogelijk op de laten lijken.

Het resultaat:

Nog steeds vind ik de daglichtfoto het mooist, maar dat heeft ook met de hoek te maken denk ik. De lamp foto (nr. 2) is recht van voren en de daglichtfoto (nr. 1) is net iets schuin. Maar qua kleur ben ik echt heel tevreden hoe erg ze op elkaar lijken.

Wat heb ik moeten doen om deze foto’s hetzelfde te maken?

  1. Ik heb de witbalans aangepast.
  2. Ik heb de kleur geel iets aangepast zodat het meer naar dat oranje geel ging.
  3. Vervolgens heb ik de verzadigdheid iets verhoogd.
  4. Wittinten heb ik bij allebei verhoogd, minder schaduw bij allebei, bij allebei de belichting iets omhoog.

Conclusie

Daglichtlamp foto’s zijn dus iets geler en iets fletser, maar dit kan je goed aanpassen door de witbalans, geeltint en verzadiging aan te passen. Vervolgens kan je de foto berwerken als normaal, of niet als je daar niet van houdt!

Ik ga hier wel meer mee oefenen, vooral omdat ik anders gewoon in tijdsnood kom.

Wel adviseer ik om eerst goed bekend te worden met licht in het algemeen. Oefen veel met fotografie en verschillende lichtsoorten voordat je je hierin gaat verdiepen. Het is namelijk lastig iets na te bootsen wat je nog niet helemaal begrijpt. Verder hoop ik dat mijn tips en ervaringen je een beetje helpen. Als er nog andere dingen zijn die je wil weten hoor ik het graag!

5/5 (2 Reviews)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.